Barn hos kiropraktor

Kiropraktikk og barn

Flere og flere foreldre ønsker en evaluering av barnas ryggsøyle, nettopp fordi vi ser hvor mange av dagens ryggplager som stammer fra da vi var små. Her på Ski kiropraktorklinikk har vi god kompetanse og videreutdanning innenfor barn og pediatri. Vi vil alltid gjøre vårt ytterste for å gi deg og din familie rett behandling til rett tid.

Mange smerter og plager som setter seg når vi er voksne og ferdig utvokst, kan ha startet så tidlig som under svangerskap og fødsel. Graviditet og fødsel er en stor påkjenning for kroppen og ryggen. Det er derfor viktig å oppdage problemer på et tidlig stadium. Dersom forsteret har liten plass i livmoren (som under seteleie), og ved bruk av hjelpemidler under fødselen (f.eks tang, vakuum, keisersnitt) kan dette forårsake små låsninger i ryggsøylen hos den nyfødte som ikke nødvendigvis trenger å gi noen symptomer der og da. Selv naturlige fødsler kan skape små låsninger i ryggsøylen og videre påvirke utviklingen av barnets nerve-,muskel og skjelettsystem.
Kiropraktikk er et sikkert og godt valg for behandling av barn. Ofte er det nok med kun lette håndtrykk for å korrigere feilfunksjonen.

Symptomer på forstyrrelser i nerve,-muskel- og skjelettsystemet hos barn kan være;

• Søvnløshet
  • Kolikk og kolikksymptomer
  • Problemer med å løfte hodet liggende på magen
  • Urolighet, problemer med å falle til ro
  • Nedsatt rotasjon i nakken (skeiv nakke, asymmetri i hodeform)
  • Pustebesvær
  • Ammeproblemer, sugevansker
  • Søvnforstyrrelser
  • Tilbakevennende infeksjoner (som f.eks. ørebetennelse)
  • Motoriske problemer
  • KISS/KIDD problematikk
  • Innover/ utover rotert gange
  • Mage- og tarmproblemer
  • Voksesmerter
  • Sengevæting/Enurese
  • Gange på tærne

I barnets første år skjer en enorm utvikling av barnets motorikk og koordinasjon. De skal lære å holde hodet oppe, sitte, krype og gå. Mye ”knall og fall”  følger med i denne perioden og kan skape små låsninger som er smart å få korrigert på et tidlig stadium.

Små traumer gjennom barndommen kan påvirke den fremtidige utviklingen av ryggraden og kan føre til nedsatt funksjon av nerve-muskel og skjelettsystemet. Regelmessig kiropraktisk evaluering under oppveksten (på samme måte som man går til tannlegen) kan identifisere potensielle ryggskader fra traumer som ikke gir symptomer der og da, men som kan utvikle seg til et problem senere.
De fleste foreldre rapporterer at barna liker å komme til kiropraktoren og ser frem til senere besøk. De rapporterer også at deres barn opplever en større grad av trivsel og utvikling under kiropraktisk behandling. For å bedre barnets evne til optimal utvikling og helse kan vi hjelpe deg på veien med en evaluering av rygg og nervesystem, samt gi råd og veiledning.

”Jeg tar med barna mine for en kontroll hos Hilde uten at Lise (6 år) og Jesper (3 år) har noen symptomer eller ”vondter”. De er veldig aktive og dette fører til mye småulykker under lek. Jeg ønsker at de skal vokse opp med et best mulig utgangspunkt og ønsker å få evaluert eventuelle ryggplager tidlig”
Kari 36 år