Idrettskader/forebygging

Det verste som kan skje for en idrettsutøver et at kroppen ikke fungerer som den skal og at man ikke klarer å utføre trening eller konkurranse på optimal måte.

Årsaken til en sportsskade involverer ofte sentralnervesystemet og ryggens ledd. Dette er naturlig når vi vet at alle muskler, leddbånd og sener er avhengig av at ledd og nerveforsyning fungerer. Vi på Ski Kiropraktorklinikk har spesialkompetanse på behandling og forebygging av idrettsskader, vi tenker helhetlig og ser ofte at et vondt kne kan forårsakes av et ankelproblem, eller skuldersmerter kan stamme fra en låsing i nakken. Vi kan hjelpe med å diagnostisere problemet og gi den optimale behandling og råd for å hindre tilbakefall.

Kiropraktorene ved Ski Kiropraktorklinikk har selv drevet med aktiv idrett på høyt nivå, og vet hva som skal til for at kroppen presterer best mulig.

Vi har gode resultater med;

• Overtråkk ankel
  • Knesmerter
  • Lyskesmerter
  • Skuldersmerter
  • Albueproblematikk
  • Håndledds problematikk
  • Benhinnebetennelse
  • Strekkskader
  • Helsmerter

Det er flere forskjellige måter å drive idrett på. Noen er toppidrettsutøvere som konkurrer på høyt nivå og utsetter kroppen for store belastninger hver dag, mens andre er mosjonister som trener for å holde seg i god form, for å være med på sykkelløp eller rett og slett fordi det er sosialt å spille fotball med gjengen en gang i uken. Dersom leddene i kroppen vår, i rygg, skuldre, knær, håndledd eller ankler, ikke har en normal funksjon vil dette kunne føre til slitasje og skader. Det at kroppen ikke fungerer på forventet måte ved fysisk aktivitet, er like frustrerende for en eliteutøver som en mosjonist. Funksjonsforstyrrelser og smerter ødelegger gleden og motivasjonen for fysisk aktivitet, og hindrer prestasjonsevnen for aktive utøvere.

For en mengde profesjonelle idrettsutøvere er kiropraktikk en naturlig del av hverdagen. Utøvere som Tiger Woods, Carl Lewis, Lance Armstrong og Evander Holyfield har uttalt seg positivt om viktigheten av kiropraktisk behandling for å fungere optimalt, og for å redusere risiko for skader.

Vi er ikke bare opptatt av å behandle/forebygge skader, men også med å forbedre prestasjonsevne. Undersøkelser viser at man kan øke reaksjonsevnen betydelig (opp mot 15%) ved en kiropraktisk justering. Dette vil være en stor fordel for alle som driver med idrett, men ikke minst vil en slik endring av reaksjonsevnen ha stor betydning for hverdagen til de som har dårlig balanse, eller alle som ferdes i trafikken.

Vi vet alle at mosjon har uendelig mange helsefordeler, og gir oss et bedre liv. Det er derfor viktig at ikke bare toppidrettsutøvere, men også hverdagsmosjonister holder seg skadefrie og får en god opplevelse av trening. På denne måten er det lett å fortsette med den helsefremmende aktiviteten. Kiropraktisk behandling vil hjelpe deg tilbake til ønsket aktivitet på en sikker måte, og vi kan hjelpe deg å prestere på et høyere nivå.