Smerter i korsrygg

Smerter i korsrygg - mann som holder seg i korsryggen

Smerte er et varselsignal. Om man sammeligner smerter med lyden fra en brannvarsler, er det ikke signalet som er et problem. Alarmen har en årsak, akkurat som smerte har en årsak.

De nerverike styreleddene, eller fasettleddene på baksiden av hver ryggvirvel er en vanlig årsak til ryggsmerter. Hvis disse fasettleddene ikke beveger seg riktig, vil ryggen bli feil- og overbelastet, og de kan skape smerte.

Mellom ryggvirvlene er det en bruskskive, også kalt en disk, som også kan være årsaken til ryggsmerter og andre symptomer. Disse bruskskivene fungerer som en avstandsholder, kobling og støtdemper for ryggvirvlene våre. Skader kan føre til at den gelélignende substansen i midten av disse bruskskivene siver ut og skaper en utposing som kan trykke på de ømfintelige nervene i nærheten. Det er dette som også kalles en prolaps, eller, noe feilaktig, en “skiveutglidning”.

Hva skal man gjøre ved akutte eller langvarige ryggsmerter?

Ett alternativ er hvile. Men forskning viser at hvile, som sengeligging, faktisk kan forsinke reperasjonsprosesser og gjøre problemet og ryggsmertene verre. Fysioterapi er et annet alternativ, men dette bør gjøres først etter at styreleddene i ryggen har begynt å fungere som normalt.
Et tredje valg kan være å døyve smertene med medisiner. Medisiner kan gi midlertidig lindring, men reparerer ikke feilfunksjonen til et ledd. Den mest drastiske behandlingsformen er kirurgisk inngrep. Dette er i noen tilfeller nødvendig, men bør ikke vurderes før andre virkemidler er forsøkt.

Flere og flere velger kiropraktisk behandling som førstevalg. Vi ved Ski Kiropraktorklinikk kan gi spesifikke leddjusteringer som vil hjelpe deg med å reparere og optimalisere ryggens funksjon. Enda bedre er det at vi tilbyr en trygg og effektiv oppfølgende behandling. Slik reduserer vi sjansene for at ryggsmertene er tilbakevendende.

Hvor raskt man føler seg bedre ved behandling kommer an på hvor lenge problemet har fått utvikle seg og hvordan man følger opp behandlingen og rådene man får. Hvile, trening og kosthold er viktig, og din generelle helsetilstand vil også virke inn. Det er viktig at kroppen gis de beste forutsetninger for å optimal reparasjon! Innen en kort periode med behandling opplever de fleste pasientene en positiv forandring av plagene sine.