Smerter i nakken

Nakken er den mest ømfintelige delen av ryggsøylen din. Ikke bare støtter den hodet som veier 4-6 kilo, den tillater også fri flyt av nerveimpulser fra ryggmargen (sentralnervesystemet) til hode, ansikt, hender og resten av kroppen. Utenom selve ubehaget og irritasjonen, er nakkesmerter et tegn på at noe ikke fungerer som det skal. Pasienter har voldsom respekt for nakken sin, det har vi også. Nettopp derfor gjør vi alltid en grundig undersøkelse og informerer pasienten grundig om hva som vil skje og er pasienten nervøs, tar vi hensyn til dette. Her er det du som er i fokus!

Symptomer på feilfunksjon i nakken kan være:

• Hodepine
  • Nakkestivhet
  • Nakkesmerte
  • Musearm
  • Kjevesmerter
  • Svimmelhet
  • Trykk i hodet
  • Øresus/tinnitus
  • Arm-, skulderplager
  • Tilbakevendene bihulebetennelse, ørebetennelse
  • Synsforstyrrelser

Hva forårsaker nakkesmerter?

Mange dagligdagse aktiviteter kan forårsake nakkesmerter. TV-titting, bruk av datamaskin, lese bok over lengre tid, sovne i en stol eller å sitte på fly kan alle være utløsende faktorer til nakkesmerter. Den midlertidige smerten kan gi seg fort, spesielt om aktiviteten som skaper smerter avsluttes. Dersom smerten ikke opphører raskt kan dette være tegn på en mer alvorlig underliggende årsak.

En grundig undersøkelse ved Ski Kiropraktorklinikk avgjør om du er en god kandidat for kiropraktisk behandling. Vi vil gjøre en grundig kiropraktisk, nevrologisk og ortopedisk undersøkelse, og analysere pasienten gjennom flere informasjonskilder som sykehistorie, statisk palpasjon, bevegelsesanalyse, bevegelsespalpasjon samt røntgenanalyse eventuelt kombinert med annen billeddiagnostikk, dersom dette er indikert.

Den mest hyppige årsaken til nakkesmerter kommer fra låsninger/feilfunksjon i nakkens ledd. Disse feilfunksjonene ses i tilfeller hvor nakkens naturlige svai (omtrent som svaien i korsryggen) er redusert eller reversert, nakkeslengskader, eller overbelastning over lengre tid i form av ensidig jobbvirksomhet (f.eks kontorjobb). Kroppen responderer på disse feilbelastningene ved å stramme musklene i nakken slik at nakkeleddene blir immobilisert for å forhindre videre skade. Symptomene kjennes ofte muskulære ut, men det er årsaken til disse stramme musklene vi retter opp på Ski Kiropraktorklinikk.

De fleste av de smertefølende nervene i nakken er plassert i styreleddene som er lokalisert på baksiden av nakken vår. De glatte leddflatene tillater bevegelse i nakke/hode. Dersom det kommer en feilfunksjon i styreleddene, kan dette oppleves som stivhet og smerte i nakken.

En mer alvorlig årsak til nakkesmerter er slitasjeskader som stammer fra neglisjering av et problem over lengre tid. Feilfunksjoner som har fått utvikle seg over lengre tid kan danne beinpåbygninger, høyderedusering av mellomvirvelskiven og andre slitasjeproblemer. Denne typen problemer responderer saktere på behandling, men vi har gode resultater på denne type problematikk.

Effekt av stress er også en vanlig årsak til nakkesmerter. Tidsfrister, rush-trafikk, «ta på seg mer oppgaver enn man kan klare», press på arbeid, familieplikter osv, osv.. Vi påvirkes alle av eksternt stress i dagens samfunn. Derfor er det viktig at kroppen vår er i stand til å takle dette på best mulig måte.

Gjør noe med problemet før problemet gjør noe med deg!