Whiplash – nakkesleng

Whiplash nakkesleng - skjelett illustrasjon

Du sitter i en bil og aner fred og ingen fare. Plutselig hører du hvinende dekk og lyden av metall mot metall. Før du rekker å forberede deg flyttes bilen du sitter i fremover i et rykk. Du har blitt påkjørt bakfra. Hendelsen kan være over på noen få sekunder, men kan ha alvorlige konsekvenser i lang tid fremover. Det du gjør med situasjonen de påfølgende timer, dager og uker kan påvirke helsen din for resten av livet.

Akkurat idet bilen blir truffet bakfra blir kroppen trykket dypt inn i setet. Hodet, som er separert fra kroppen via halsen blir ikke trykket bakover på samme måte, og «henger igjen» mens kroppen ganske hurtig stanser bevegelsen inn mot seteryggen. Når kroppen har blitt trykket maksimalt mot seteryggen, vil den skifte retning, og kastet ut fra setet igjen, til bevegelsen blir stanset av setebeltet. Nå starter hodet ditt å gå i motsatt retning ,altså bakover, og deretter fremover. Siden det ikke er noe setebelte som stanser bevegelsen blir bevegelsen større enn de normale yttergrensene til nakkevirvlene.

Det er veldig vanlig at symptomene etter en nakkeslengskade kommer lenge etter selve uhellet. Dette er pga kroppens utrolige evne til å kompensere. Når denne evnen til kompensasjon i muskler og andre ledd er «utslitt» vil man få symptomer. Dette kan ta uker, måneder og til og med år. Ved en nakkesleng er det viktig å ikke undervurdere skadene dine, selv om det kan virke som et lite uhell og du ikke kjenner noe smerte der og da. En evaluering av ryggens funksjon er essensielt og blir utført på Ski Kiropraktorklinikk.

Smertestillende og muskelavslappende medisin kan hjelpe med smertene, men vil ikke reparere ødelagte muskler og ligamenter. Og en nakkekrage vil ikke gjenopprette den naturlige kurven i nakken. Kiropraktisk behandling gjenoppretter normal bevegelse i ryggsøylen og posisjonen til hver individuelle nakke og ryggvirvel, slik at kroppen har best mulige forutsetninger til å lege seg selv.

Symptomer på nakkeslengskade kan være:

• Endret følsomhet på huden i armer/hender
  • Nakke-, skulder-, rygg og/eller hodesmerter
  • Svimmelhet
  • Trøtthet
  • Nedsatt muskelutholdenhet og nummenhet
  • Nedsatt konsentrasjon
  • Øresus
  • Synsforstyrrelser

Man kan til og med oppleve at de eneste symptomene etter en nakkesleng er smerter i korsryggen, som kan komme fra endret funksjon i nakken.